MEDUSA: YKSINÄYTÖKSINEN OOPPERA JA TANSSITEOS

EXIT3 -COMPANY
MUSIIKKI: PAOLA LIVORSI & CARLO GESUALDO DA VENOSA
Helsingin oopperakesä 18.8. – 21.8.2022

Exit 3-company ja italialais-suomalainen säveltäjä Paola Livorsi tuottavat Aleksanterin teatteriin maailman kantaesityksenä ainutlaatuisen ooppera- ja tanssiteoksen MEDUSA. Teoksen ohjaa Sara Orava, joka myös vastaa teoksen visualisoinnista. MEDUSA on saanut innoituksensa Michelangelo Merisi da Caravaggion maalauksista ja Carlo Gesualdo da Venosan madrigaaleista. 

MEDUSA on yksinäytöksinen teos jossa yhdistyvät ooppera, tanssi ja kuvataide. Teoksen teemat käsittelevät valtaa, hyväksikäyttöä, kauneudenkaipuuta, ja  narsismia luovana ja tuhoavana voimana. Nykyajan kielellä Caravaggio oli hyväksikäyttäjä ja murhaaja. Samalla hän on yksi länsimaisen taiteen historian nerokkaimmista uudistajista. Teoksen musiikki on orgaaninen kudelma Paola Livorsin säveltämää nykymusiikkia ja Carlo Gesualdo da Venosan (1566 – 1613) vallankumouksellista renessanssiharmoniaa. Libretto pohjautuu Caravaggion oikeudenkäynti- pöytäkirjoihin ja antiikin teksteihin. “Voi, jos ruumiistaan ulos ilmaan astua voisi!”

Kuvassa Piia Komsi, Anneke Lönnroth (punaisessa puvussa pitelemässä Piian päätä), takana Jouka Valkama, etualalla Exit3 -ryhmän tanssijoita. Taustalla Sara Oravan maalaus.
Kuva: Mirka Kleemola.


Teoksen aina ajankohtaisia teemoja narsismia ja valtaa käsitellään antiikin tarujen Narkissoksen ja Medusan kautta. Nämä kertomukset luotaavat aikamme ilmiöitä itsekeskeisyyttä, nuoruuden ja ulkonäön palvontaa, katseen kohteena olemista ja kuolemanpelkoa. Narsismin seurauksena ihminen kivettyy kuin Medusan katseen alla. Pahuus luo kasvonsa väkivallan kautta.Teos toimii ikään kuin maalauksen tapaan, ajassa moneen suuntaan aukeavina alitajuisina ikkunoina.


Caravaggion nuoren Narkissos – poikarakastajan ja Medusan rooleissa laulaa kansainvälinen huippusopraanoakrobaatti Piia Komsi, joka myös soittaa teoksessa selloa ja tanssii. Itse Caravaggio on mukana kaikkialla läsnä olevana varjona tanssija Jouka Valkaman roolihahmon, näyttämökuvan ja musiikin kautta.


Teoksen karismaattiset ja monialaiset Ballet Finlandin solistitanssijat  Milla Eloranta, Anneke Lönnroth, Mira Ollila, Jouka Valkama ja Aapo Siikala (myös pukusuunnittelu) tanssivat eri rooleissa ja osallistuvat myös äänimateriaalin tuottamiseen. Milla Eloranta luo koreografian, jonka liikekieli hyödyntää asentoja Caravaggion maalauksista. 

Kuvassa vasemmalta oikealle: Mira Ollila, Anneke Lönnroth. Taustalla Sara Oravan maalaus. Kuva: Mirka Kleemola.


Soitinyhtye sisältää sellon (Piia Komsi), bassoklarinetin (Angel Molinos), koton (Eva Alkula), lyömäsoittimet (Ville Syrjäläinen) sekä kokeellisia soittimia (Paola Livorsi).

Näyttämökuva rakentuu moniulotteisuuden taitavan kuvataiteilija Sara Oravan voimakkaista maalauksista, joissa toistuvat Caravaggion maalausten visuaaliset elementit kuten valon ja varjon voimakas kontrasti ja laskokset. Valosuunnittelu on tanssija Jouka Valkaman.

Kuvassa etualalla vasemmalta oikealla: Milla Eloranta, Piia Komsi. Takana Jouka Valkama. Sara Oravan maalaus taustalla. Kuva: Mirka Kleemola.

MEDUSAA ovat tukeneet Suomen Kulttuurirahasto, Wihurin säätiö, Taike, Teosto, Sibelius-rahasto ja Sibelius-Akatemia/Taideyliopisto (teos kuuluu osana Paola Livorsin tohtorin tutkintoa).

FACEBOOK: Exit Kolme
INSTAGRAM: @exit3_company
Helsingin oopperakesä – Helsinki Contemporary Opera Festival